Naujienlaiškis Klausk psichologo
EN RU
EN RU
Tinklaraštis
Kilo klausimų? Skambinkite! 8 700 800 09
Energepic / Pexel.com nuotr.

„Perdegimo“ sindromas (ang. k. „burnout“) dar kitaip vadinamas profesiniu pervargimu – nesvetimas daugeliui žmonių. Psichologai šiam sindromui taiko skirtingus apibrėžimus, iš kurių vienas paprastesnių būtų, jog tai negatyvių psichologinių susijaudinimų rinkinys, susijęs su stipria tarpasmeninių santykių įtampa. Būnant šioje būsenoje ilgainiui energijos atsargos išsenka, stipriai krenta darbo efektyvumas ir žmogaus galimybės džiaugtis darbu bei gyvenimu.

Kam gresia „perdegimo“ sindromas?

„Perdegimo“ sindromo simptomus gali jausti bet kokį darbą dirbantis žmogus. Visgi šis sindromas dažniausiai pažeidžia žmones, kurių darbo specifikoje yra nuolatinis padidintas kontaktas su kitais žmonėmis: medikus, socialinius darbuotojus, pedagogus, psichologus, psichoterapeutus ir kitų panašių profesijų atstovus.

„Perdegimo“ sindromas yra profesinio tarpasmeninio streso pasekmė. Jis atsiranda, kai žmogaus adaptacinės galimybės įveikiant stresą yra viršytos. „Perdegimo“ sindromą greičiau patiria darbuotojai, tikintys tokiais idealais kaip žmonių padorumas, įsitikinę, kad gėris visada laimi, turintys tokių asmenybės bruožų kaip polinkį į perfekcionizmą, pesimistinį požiūrį į save ir pasaulį, norą viską kontroliuoti; nenorą nors kažką perduoti kitiems, norą daug pasiekti, didelių ambicijų, nerimastingumą, jautrumą, empatiją, linkusius susitapatinti su kitais. Riziką didina ir izoliacija, savarankiškas darbas, darbas su sudėtingais klientais (pacientais, mokiniais), viršvalandžiai, blogas finansavimas, bloga vadyba.

Kaip išvengti „perdegimo“ sindromo?

Ką daryti, jeigu jaučiate, jog darbas, į kurį ankščiau eidavote su malonumu, pradėjo teikti daugiau neigiamų nei teigiamų emocijų, sunku prisiversti dirbti, įžvelgti jame prasmę ir gauti motyvacijos?

Keletas paprastų patarimų padės apsisaugoti nuo „perdegimo“ ir padės atgauti vidinį balansą, kuris labai svarbus kiekvieno žmogaus gerai psichinei savijautai:

  • Pradėkite dieną nuo atpalaiduojančios, ramios veiklos: keliolika minučių meditacijos, ką nors užrašyti į dienoraštį, švelniai pasirąžyti, paskaityti ką nors įkvepiančio.
  • Puoselėkite sveikos mitybos, sportavimo, miegojimo įpročius. Reguliariai sportuokite, pakankamai pailsėkite.
  • Nusistatyti ribas. Stenkitės nepersitempti. Išmokite pasakyti NE, kai prašymo išpildymui reikia Jūsų laiko. Prisiminkite, kad NE pasakymas iš tikrųjų reiškia pasakymą TAIP tam, kam Jūs iš tikrųjų norite skirti laiko.
  • Padarykite pertrauką nuo technologijų. Išjunkite telefonus, kompiuterį, nebetikrinkite el. pašto.
  • Pamaitinkite savo asmenybės kūrybišką dalį. Kūrybiškumas galinga jėga prieš perdegimą.
  • Išmėginkite ką nors naujo, pradėkite smagų projektą, skirkite laiko savo hobiui. Išsirinkite veiklą, kuri neturi nieko bendro su Jūsų darbu.
  • Mokinkitės valdyti stresą. Perdegus jaučiatės bejėgiai. Bet iš tikrųjų Jūs turite daug daugiau galimybių suvaldyti stresą nei galvojate.

Ką daryti, jeigu jaučiate, jog „perdegimo“ išvengti visgi nepavyko? 

  • Sulėtinkite tempą. Reikia sulėtinti tempą arba padaryti pertrauką. Atidėkite kiek įmanoma savo įsipareigojimus ir veiklas.
  • Skirkite laiko atsipalaidavimui, apmąstymui, atsigavimui.
  • Kreipkitės pagalbos į kitus. Pasidalinkite savo jausmais su šeima, artimaisiais arba su specialistu.
  • Iš naujo peržiūrėkite ir įvertinkite savo tikslus ar prioritetus. „Perdegimas“ – akivaizdus ženklas, kad Jūsų gyvenime kažkas svarbaus neveikia. Skirkite laiko apmąstymams apie savo tikslus, viltis, svajones. Gal nepaisote to, kas Jums iš tikrųjų svarbu? „Perdegimas“ gali tapti galimybe atrasti tai, kas iš tikrųjų Jus daro laimingu ir atsižvelgiant į tai keisti gyvenimo kryptį.
CV

Antanas Mockus

„Esu baigęs psichologijos bakalauro (2005 m.), klinikinės psichologijos magistro (2007 m.) studijas Vilniaus universitete. Šiuo metu studijuoju psichologijos mokslų krypties doktorantūroje Mykolo Romerio universitete. Priklausau Lietuvos psichologų sąjungai.

Konsultavimo patirtį pradėjau kaupti dirbdamas savanoriu emocinės paramos telefonu tarnyboje „Jaunimo Linija“ (2001 – 2006 m.), atlikdamas 4 mėn. praktiką Vaiko raidos centro vaikų psichiatrijos ir vaikų psichiatrijos dienos stacionaro skyriuose, vaikų ir paauglių krizių intervencijos skyriuje (2007 m.), dirbdamas psichologu Vilniaus Karoliniškių gimnazijoje (2005 – 2007 m.). Vėliau konsultavimo įgūdžius tobulinau dirbdamas medicinos psichologu Trakų psichikos sveikatos centre (2007 – 2011 m.), Mykolo Romerio universiteto psichologinėje tarnyboje (2010 – 2015 m.). Šiuo metu konsultuoju užsiimdamas privačia praktika (nuo 2008 m.).

Manau, kad renkantis psichologą svarbu pajausti, ar jis man kaip žmogus tinka ir patinka, ar juo pasitikiu kaip specialistu. Tai galima padaryti skaitant mano įrašus tinklaraštyje ir kitur internete.“

Domėjimosi sritys:
  • Sunkumai užmegzti artimus ir ilgalaikius santykius;
  • Nuotaikos problemos (nerimas, įtampa);
  • Santykių krizės (konfliktai, skyrybos);
  • Tarpasmeninių santykių problemos;
  • Pasitikėjimo savimi stoka.
Užsiimu: individualiomis konsultacijomis, grupiniais užsiėmimais, vedu seminarus.
Tikslinės grupės: suaugusieji.
Kalbos: lietuvių, anglų.
Antanas Mockus

Klinikinis psichologas, turintis 10 metų psichologo darbo patirtį bei 6 metų socialinės psichologijos paskaitų skaitymo ir seminarų vedimo patirtį Mykolo Romerio universitete, buvęs Lietuvos psichologų sąjungos Psichikos sveikatos politikos komiteto pirmininkas. Šiuo metu užsiima privačia praktika, yra Vilniaus Gedimino technikos universiteto Aviacijos instituto lektorius.

2 komentarai:

Darius

Sveiki, jauciu kad sergu perdegimo sindromu nes nejauciu emocijų nera nuotaikos esu vangus sunku sutelkti demesi labai atmintis sublogo ar galite man padeti noriu pasveikti greitai nes esu vairuotojas ir nenoriu prarast šio darbo Aciu

    Sveiki,

    suprantu Jūsų nerimą ir susirūpinimą dėl darbo. Kai prasta savijauta pradeda trukdyti dirbti, tikrai verta ieškoti pagalbos. Jūsų išvardinti simptomai dar nebūtinai reiškia perdegimo sindormą, todėl rekomenduočiau savo savijautą detaliau aptarti su psichikos sveikatos specialistu – psichologu, psichoterapeutu, ar psichiatru. Emocinius sunkumus lemia daug veiksnių, tad vieno, greito ir šimtaprocentinio būdo pasveikti nėra. Tačiau mano patirtis rodo, kad įdėjus pastangų, su specialisto pagalba, galima ir įmanoma daug geriau jaustis.

* - privalomi laukeliai

Psychology and training centre is always looking for partners around the world. We provide: trainings, psychological counseling, crisis management and other business consulting services. If your are looking for partner in training and consulting services –  please, do contact us!

Psichologijos ir mokymų centras, UAB
Company code: 303369354
Address: Kauno g. 30-201,
LT-03202, Vilnius

phone: 8 700 800 09
e-mail: info@pimc.lt

Центр психологии и учения всегда ищет партнеров по всему миру. Мы предлагаем: учения, психологическое консультирование, антикризисное управление и другие консультационные услуги бизнеса. Если Вы ищете партнера в сфере  обучения и консультационных услуг – пожалуйста, свяжитесь с нами!

Psichologijos ir mokymų centras, UAB
Код компания: 303369354
Aдрес: Kauno g. 30-201,
LT-03202, Vilnius

телефон: 8 700 800 09
эл.почта: info@pimc.lt