Naujienlaiškis Klausk psichologo
EN RU
EN RU
Tinklaraštis
Kilo klausimų? Skambinkite! 8 700 800 09
Joël Super / Pexels.com nuotr.

Pasakyti NE dažnai būna ypatingai sunku. Šiais laikais atsakomybės ir įsipareigojimai darbe bei namuose dideli ir nuolat reikalauja tavo dėmesio. Ar visada išdrįsti pasakyti NE, kai pagalbos prašo draugas ar šeimos narys? O kai dar vieną užduotį duoda vadovas, nors tai jau viršija tavo galimybių ribas?

Šiuo įrašu noriu šiek tiek praskleisti tokios sudėtingo žodžio NE uždangą ir padėti suprasti, kodėl būtina išmokti jį pasakyti. O taip pat pabaigoje pasidalinsiu 9 paprastais patarimais, kuriuos galėsi pritaikyti kasdienėse situacijose.

Sakyti TAIP – maloniau

Pasakyti TAIP yra lygiai taip pat svarbu, kaip ir paprieštarauti. Pastebėta, kad tie, kurie daug padeda aplinkiniams, yra laimingesni ir sukuria laimingesnius santykius. Tyrimai rodo, kad žmogus sakydamas TAIP ir padėdamas kitiems, smegenyse aktyvina centrus, susijusius su malonumu ir apdovanojimu. Be to, kai sakoma TAIP norimiems dalykams, jie iš tikrųjų padeda pasiekti išsikeltų tikslų ir stiprina esamas vertybes. Tačiau kartais nenorime įskaudinti kito žmogaus ar tiesiog pasiduodame tokiems pasakymams kaip „negi tau sunku?!“, „tikrai tik šitą padaryk, daugiau neprašysiu“ ir panašiai. Kartais nusileisti atrodo žymiai paprasčiau. Pasiguodžiame, kad gal bent padėkos sulauksime. Dėl to imamės darbų, kurių visai nenorime daryti.

Kas laukia visada sakant TAIP?

Negebėjimas pasakyti NE gali padaryti tikrai nemažos žalos. Pirmiausia, žodžio NE nebuvimas kuria „blogus“ santykius su aplinkiniais. Atrodo, kad jei mes visada pritarsime ir palaikysime, tai mūsų santykiai su kitais žmonėmis bus geresni. Juk visi mėgsta žmones, kurie visada padeda ir yra paslaugūs bei malonūs. Bet ilgainiui pradedame jausti, kad aplinkiniai mumis manipuliuoja. Galiausiai, kaip santykiai gali būti nuoširdūs (ypač šeimoje), jeigu nesakydamas NE, neišsakome savo tikrųjų jausmų. Taip po truputį kaupiasi pyktis, virstantis pasyvia agresija, nukreipta į kitus žmones, nes atrodo, kad aplinkiniai nuolat mumis naudojasi. O taip dažnai nukenčia kuriami santykiai su kitais žmonėmis.

Nemokėjimas pasakyti NE kelia tikrai nemenką stresą. Kuo daugiau laiko skiriame atlikti darbus kitiems, tuo mažiau laiko turime sau. Tikslų siekimas tampa nuolatiniu įtemptu lėkimu. O pasiekę savo tikslų, nebeturime kada jais pasidžiaugti. Nuolatinis nusileidimas ir pasidavimas kitiems žmonėms po truputį kelia nemalonius jausmus ir nuolat smukdo mūsų savivertę. Tai gali palaipsniui išsivystyti į nerimo ar depresijos sutrikimą. Jau nekalbant apie tai, kad nuolaidžiavimas labai vargina ir gali atvesti prie rimto perdegimo.

Kada iš tikrųjų reikia pasakyti NE? Kartais labai sunku atskirti, kam skirti savo laiką ir dėmesį. Dėl to svarbu pasverti, kas vis dėlto yra svarbiausia. Prieš imantis naujų įsipareigojimų, būtina įsivertinti, kiek jie streso gali sukelti. Nemažiau svarbu ir pasistengti atmesti kaltės jausmą, kuris dažnai skatina sakyti TAIP, nors viduje nori pasakyti NE.

9 paprasti ir kasdien pritaikomi patarimai, kaip ištarti NE

Šie patarimai paprasti, bet nepaprastai galingi ir pritaikomi kasdienėje veikloje. Nesistenk jų visų dabar pat išmokti mintinai – pradėk po truputį juos taikyti, kol pradėsi jausti, jog pasakyti NE darosi lengviau.

1. Žinok, dėl ko sakai NE. Suprantant kylančius negatyvius jausmus ir iš kur kyla noras sakyti NE, tampa lengviau bendrauti su žmonėmis, kurie tikisi išgirsti TAIP.

2. Suprask, kad sakyti NE kelia stresą. Kai atpažįstame kylančius jausmus, ypač negatyvius, tampa lengviau su jais kovoti ir įveikti.

3. Išsiaiškink, kaip pasakyti NE, neįskaudinant kito. Niekam nepatinka būti kritikuojamam ar tiesiog girdėti nepritarimą. Dėl to pasakyti NE geriau neutraliai, nepuolant, ramiu balso tonu.

4. NE sakyk prašymui, o ne žmogui. Svarbu aiškiai parodyti, kad atmetamas prašymas, o ne atstumiamas pats žmogus.

5. Parodyk alternatyvas. Visada galima pasiūlyti, kaip išspręsti problemą be jūsų pagalbos, ar tiesiog paaiškinti, kokiomis aplinkybėmis galima sulaukti norimo TAIP.

6. Paaiškink, kodėl sakai NE. Nėra svarbu, kokios būtent priežastys verčia pasakyti NE, svarbu, kad jos yra. Elkis sąžiningai, kai sakai NE.

7. Pripažink ir vertink pagalbos prašymą. Juk smagu, kai į mus kreipiasi pagalbos. Vadinasi, žmogus pasitiki mumis ir tiki mūsų gebėjimais. Dėl to tikrai verta padėkoti už tai, kad kitas žmogus apie tave pagalvojo ir tavimi tiki. Padėka nereiškia, kad privalai sakyti TAIP. Ja tik parodai, kad vertini kito žmogaus požiūrį į tave ir jūsų santykius.

8. Praktikuokis sakyti NE. Iš pradžių NE stenkis pasakyti paprastose, rizikos nekeliančiose situacijose.

9. Atrask drąsos atsilaikyti. Nevisi žmonės pasiduoda išgirdę NE. Dėl to gali kilti negatyvūs jausmai ir reikia surasti savyje drąsos nenusileisti prašymams, „pastovėti už save“.

Išmokti sakyti NE yra labai svarbu, tačiau labai dažnai tai – nemenkas iššūkis. Nors vieniems tai padaryti lengviau, kitiems sunkiau, tačiau turbūt kiekvienas patiriame situacijų, kai reikėtų pasakyti NE, bet to taip ir nepasakome. Tačiau prisimink, kad sakydami NE kitiems žmonėms ir dalykams, kurių nenorime, galbūt sakome TAIP kai kam svarbesnio – SAU.

CV

Justina Buikauskienė

„Esu baigusi psichologijos bakalauro studijas Vytauto Didžiojo universitete, studijas tęsiau Vilniaus universitete ir įgijau sveikatos psichologijos magistro laipsnį. Priklausau Lietuvos psichologų sąjungai. Psichologinio konsultavimo patirtį pradėjau kaupti dirbdama sanatorijoje, kurioje supratau, kad gyvenimo negandos, liga, traumos, nuolat patiriamas stresas yra įveikiama ar bent jau priimama be pykčio, nerimo ar pesimizmo.

Kai gyvenimas dažosi pilkomis ar net juodomis spalvomis, kai viskas aplinkui, atrodo, byra iš lėto ir po gabaliuką, kai pačiam darosi sunku rasti kelią, kuris eitų į reikiamą ir norimą tikslą, kai atsiranda noras labiau pažinti save ar net po truputėlį keistis, esu tikra, kad nuoširdus ir atviras pokalbis padės rasti išeitį ir atsakymus į kylančius klausimus. Tad kviečiu pokalbiui, kuris padėtų atrasti tai, kas Jums svarbiausia!“

Domėjimosi sritys:
  • Stresas, jo valdymas ir atsipalaidavimo technikos;
  • Savęs pažinimas, tobulėjimas;
  • Motyvacija ir jos stiprinimas;
  • Sveikatos psichologija;
  • Vaikų auklėjimas.
Užsiimu: individualiomis konsultacijomis, grupiniais užsiėmimais, vedu seminarus.
Tikslinės grupės: suaugusieji, vaikai.
Kalbos: lietuvių.
Justina Buikauskienė

Sveikatos psichologijos magistrė, Lietuvos psichologų sąjungos narė, vedanti grupinius užsiėmimus, individualias konsultacijas bei viešus seminarus. Specializuojasi ir domisi motyvacija, streso valdymu, savęs pažinimu, sveikatos, skausmo psichologija, vaikų auklėjimu, jų kalbos sunkumais.

2 komentarai:

Aurelika

Mano draugas mane persekioja nuo PAT draugystes pradžios mačiau kad yra per pavydus ir per daug dėmesio skiria. Per daug kišasi į mano asmenine riba mano šeima per anksti vos po poros sav. Tikrina emailus fb ir tt. Keli scenas . Noriu vis palikt ji jau puse metu esi gauna manipuliuoja skambina mano tėvam savo draugam nespėju numerius blokuot vis keičia . NeInau ką daryt aš vis norėsi ramybes kad neskbinetu visiem nedarytu scenų nerašinėtų kaip nesveikas komentaru . Pasiduodu ir pradedu bendraut gal ISM kad nurims ir susitarsime bet tada dar sunkiau. Nes sako vakar kalbėjai normalėi. Viskas buvo gerai o dabar vėl ne. O aš bandau visas klubas tiesiog kažkaip kad jis išgirstu mane . Kad palikti mane ramybėj . Man visas kūnas dreba nervai nelaiko. Aš išprotėsiu!!!!!!nezinau kur kreiptis . Piliečiu numerį mano mamai skambina net naktim. O ką jai daryt ?? Ji medike negali keist numeriu

    Sveiki,

    Jūsų aprašyta situacija labai sunki ir kelianti nerimą. Kartais vien pasakyti NE nepakanka, tenka atlaikyti kito žmogaus bandymą pakeisti Jūsų apsisprendimą, be to kitas žmogus galiausiai turi ir priimti Jūsų pasakytą NE. Vis tik kai žmogus negeba priimti Jūsų apsisprendimo ir išsakytų minčių, kartais galbūt reikia kreiptis ir į specialistus, galbūt netgi į policiją, ypač jeigu Jums tai pradeda kelti rimtų sunkumų ir trikdoma Jūsų ir Jūsų artimųjų galimybė gyventi saugų gyvenimą. Taip pat Jūsų aprašytoje situacijoje labai svarbus artimųjų palaikymas ir pagalba. Ir nebijokite kreiptis ir į psichologą ar psichoterapeutą, kuris gali Jums padėti atrasti kažkokią išeitį ar sprendimą, susidoroti su kylančiais jausmais. Labai tikiuosi, kad rasite pagalbą ir sprendimą, kuris išspręstų Jums kilusią tikrai rimtą problemą. Sėkmės!

* - privalomi laukeliai

Psychology and training centre is always looking for partners around the world. We provide: trainings, psychological counseling, crisis management and other business consulting services. If your are looking for partner in training and consulting services –  please, do contact us!

Psichologijos ir mokymų centras, UAB
Company code: 303369354
Address: Kauno g. 30-201,
LT-03202, Vilnius

phone: 8 700 800 09
e-mail: info@pimc.lt

Центр психологии и учения всегда ищет партнеров по всему миру. Мы предлагаем: учения, психологическое консультирование, антикризисное управление и другие консультационные услуги бизнеса. Если Вы ищете партнера в сфере  обучения и консультационных услуг – пожалуйста, свяжитесь с нами!

Psichologijos ir mokymų centras, UAB
Код компания: 303369354
Aдрес: Kauno g. 30-201,
LT-03202, Vilnius

телефон: 8 700 800 09
эл.почта: info@pimc.lt