Naujienlaiškis Klausk psichologo
EN RU
EN RU
Tinklaraštis
Kilo klausimų? Skambinkite! 8 700 800 09
Jakob Owens / Unsplash.com nuotr.

„Pradėsiu sportuoti“, „daugiau skaitysiu“, „dažniau lankysiuosi teatre ir dailės parodose“, „numesiu svorio“. Kiek kartų beprasidedant metams pasižadėjai sau ką nors panašaus? Gal net užsirašei, garsiai prisiekei draugų akivaizdoje vakarėlio metu ar atlikai kokį kitą ypatingą ritualą pažado sustiprinimui?

Tiesa ta, kad dažniausiai tokie pažadai ir lieka pažadais. Baigiantis metams permąstome, kas įsimintino įvyko tais metais, kas gero ar blogo, įsivertiname, ar sėkmingi, ar laimingi praėję metai buvo. Karčiai užbraukiame prieš metus sau duotus ir neįvykdytus pažadus ir tvirtai nusprendžiame: „Nuo kitų metų tai jau tikrai laikysiuosi to, ką pasižadėjau“. Taip atsitinka daugeliui, todėl trumpai paieškosime atsakymo, kodėl taip nutinka. O kad artėjančių Naujųjų metų pažadai būtų tvirtesni, pasiūlysiu 8 patarimus, kurie padės jų laikytis.

Atidėliojimas ar nerealūs norai?

Ko gero, vos ne kiekvienas prisimena senus Naujųjų metų pažadus ir pasvarsto, kiek jų pavyko įgyvendinti. Pastebėta, kad dažiausi Naujų metų pažadai būna tokie, kaip numesti svorio, pradėti sportuoti, geriau planuoti savo laiką, susitaupyti daugiau pinigų ar tiesiog daugiau mėgautis gyvenimu ir išnaudoti visas jo galimybes. Juk kiekvienais metais dažniausiai pasižadama ir sau prisiekiama, kad šį kartą jau tikrai bus išpildyti visi pažadai sau. Nors pasižadėjus pirmas dienas ar net savaites pažadai tikrai vykdomi, tačiau po kurio laiko pastebima, kad siekiamas tikslas apleidžiamas ir grįžtama prie senų įpročių. Ir iš tikrųjų iškyla klausimas, kodėl gi net ir sau tvirtai prisiekus, daugeliui žmonių nepavyksta įvykdyti išsikeltų Naujų metų pažadų?

Mokslininkai teigia, kad tam yra net keli galimai paaiškinimai. Vieni tyrėjai nurodo, kad Naujų metų pasižadėjimai yra tarsi „kultūrinio atidėliojimo“ forma. Tokius pažadus žmonės naudoja kaip būdą save motyvuoti, tačiau realiai nėra motyvuoti keisti įsisenėjusius nepageidaujamus įpročius. Kita pažadų neįvykdymo priežastis gali būti ir per didelių ir nerealistiškų tikslų ir lūkesčių kėlimas. Kuo didesni ar mažiau realūs tikslai, tuo sunkiau išlaikyti motyvaciją ir greičiau atrandami pasiteisinimai, dėl ko nereikia to daryti. Juk žmogui, kuris dažniausiai į pasaulį žiūri pesimistiškai ir liūdnai, staiga tapti laimingu optimistu bus nelengva. Taigi, kuo realistiškesni bus išsikelti tikslai, tuo lengviau bus įgyvendinami Naujų metų pažadai.

8 patarimai pažadų sau ištęsėjimui

Kaip tuos ateinančių metų pasižadėjimus išlaikyti ir įvykdyti? Štai keletas patarimų, kurie tikrai padės pasižadėti tvirčiau, o pažadų laikytis labiau:

1. Atrask, dėl ko tie tikslai yra svarbūs. Didesnė tikimybė laikytis pažado tada, kai tai mums yra svarbu, teikia malonumą ar tiesiog yra labai įdomu.

2. Pasižadėk ne visą sąrašą dalykų, o vieną ar du, tačiau realistiškus pažadus. Taip lengviau koncentruotis į tikslo pasiekimą, o ne mėtytis nuo vieno pažado prie kito.

3. Išsikelk ne tik realius, bet ir aiškiai apibrėžtus tikslus. Pažadas „numesti svorio“ yra gana abstraktus, o pasižadėjimas „atsikratyti 5 kilogramų iki Velykų“ yra aiškus ir tikslus.

4. Pradėk nuo mažų žingsnelių. Pažadą sau pradėk vykdyti po truputį. Nereikia pulti į sporto salę septynias dienas per savaitę ar laikytis drastiškos dietos. Pastebima, kad žmonės sulaužo sau duotus pažadus, nes išsikelti tikslai iš karto reikalauja per daug pastangų ar ypatingų veiksmų.

5. Suskaidyk išsikeltus tikslus į mažesnius, tarpinius tikslus. Juk ilgalaikiai tikslai niekada nepasiekiami vienu žingsniu. Svarbu juos suskaidyti, nes tai leidžia labiau pastebėti daromą progresą, pasidžiaugti mažomis pergalėmis ir lengviau išlaikyti motyvaciją. Tiesa, tikslai turi būti taip pat aiškiai apibrėžti ir gana greitai pasiekiami. Tiesiog sau nusistatyk, ką gi padarysi šią savaitę tikslui pasiekti.

6. Kalbėk su artimaisiais ir/ar draugais apie savo pažadus ir patirtis jų siekiant. Lengviau siekti tikslo, kai gali pasidalinti pasiekimais ir sunkumais. Be to, net galima susitarti su draugu ar artimuoju, kad jam būtų galima pateikti tarsi ataskaitą, kaip sekasi vykdyti pažadus.

7. Koncentruokis į dabartį ir pagalvok, ką šiandien, dabar, gali padaryti, kad priartėtum vienu žingsneliu prie tikslo.

8. Nesmerk ir nekaltink savęs dėl paslydimų siekiant tikslo. Juk tobulų nėra. Paslydimai ir nedidelės nesėkmės yra normalu ir nieko blogo. Geriausia tai priimti kaip nesėkmę, galbūt pasijuokti iš savęs ir grįžti prie išsikeltų ir siekiamų tikslų.

Vis dėlto, reikia prisiminti, kad Naujieji metai nėra skirti tam, kad staiga drastiškai keistųsi asmenybės, charakteriai ar įpročiai. Tai daugiau galimybė žmogui peržvelgti savo praėjusių metų elgesį, mąstymą ir pasižadėti sau teigiamai keisti savo gyvenimo būdą. Atrasti, pastebėti ir įsivardinti tai, ką norime keisti, jau yra pirmas žingsnis pokyčių link.

Tad, kokie tavo naujametiniai pažadai, pasidalink komentaruose?

CV

Justina Buikauskienė

„Esu baigusi psichologijos bakalauro studijas Vytauto Didžiojo universitete, studijas tęsiau Vilniaus universitete ir įgijau sveikatos psichologijos magistro laipsnį. Priklausau Lietuvos psichologų sąjungai. Psichologinio konsultavimo patirtį pradėjau kaupti dirbdama sanatorijoje, kurioje supratau, kad gyvenimo negandos, liga, traumos, nuolat patiriamas stresas yra įveikiama ar bent jau priimama be pykčio, nerimo ar pesimizmo.

Kai gyvenimas dažosi pilkomis ar net juodomis spalvomis, kai viskas aplinkui, atrodo, byra iš lėto ir po gabaliuką, kai pačiam darosi sunku rasti kelią, kuris eitų į reikiamą ir norimą tikslą, kai atsiranda noras labiau pažinti save ar net po truputėlį keistis, esu tikra, kad nuoširdus ir atviras pokalbis padės rasti išeitį ir atsakymus į kylančius klausimus. Tad kviečiu pokalbiui, kuris padėtų atrasti tai, kas Jums svarbiausia!“

Domėjimosi sritys:
  • Stresas, jo valdymas ir atsipalaidavimo technikos;
  • Savęs pažinimas, tobulėjimas;
  • Motyvacija ir jos stiprinimas;
  • Sveikatos psichologija;
  • Vaikų auklėjimas.
Užsiimu: individualiomis konsultacijomis, grupiniais užsiėmimais, vedu seminarus.
Tikslinės grupės: suaugusieji, vaikai.
Kalbos: lietuvių.
Justina Buikauskienė

Sveikatos psichologijos magistrė, Lietuvos psichologų sąjungos narė, vedanti grupinius užsiėmimus, individualias konsultacijas bei viešus seminarus. Specializuojasi ir domisi motyvacija, streso valdymu, savęs pažinimu, sveikatos, skausmo psichologija, vaikų auklėjimu, jų kalbos sunkumais.

2 komentarai:

Demos

Cia tik budai, kaip eiti tikslo link, tik juose truksta pagrindinio dalyko – priezasties. Pirmiausiai reikia saves paklaust, kam man to reikia, ir tada jau judet i prieki, pagal, kad ir cia pamineta varianta 🙂

    Ačiū už komentarą. Jūsų pastebėjimas labai tikslus – bet kokio tikslo, pokyčių ieškojimas ir siekimas turi priežastį, dėl ko vienas ar kitas dalykas mums yra svarbus. Dėl to pirmiausia ir reikia atrasti, dėl ko tai yra svarbu ir kam mums to reikia. Priežasčių pokyčiams gali būti įvairių, tačiau tik tie tikslai, kurie mums svarbūs ir priežastys aiškios, leidžia pereiti prie kitų žingsnių siekiant įgyvendinti išsikeltus tikslus ir pasiekti norimus pokyčius. Svarbu nepamiršti, kad jau tai, kad mums kyla mintys, kad reikia pokyčių gyvenime, rodo, jog daugiau ar mažiau mums tai svarbu. Jei išsikelti tikslai bus aiškiai apibrėžti ir tikslūs, bus žymiai lengviau pažadų laikytis 🙂

* - privalomi laukeliai

Psychology and training centre is always looking for partners around the world. We provide: trainings, psychological counseling, crisis management and other business consulting services. If your are looking for partner in training and consulting services –  please, do contact us!

Psichologijos ir mokymų centras, UAB
Company code: 303369354
Address: Kauno g. 30-201,
LT-03202, Vilnius

phone: 8 700 800 09
e-mail: info@pimc.lt

Центр психологии и учения всегда ищет партнеров по всему миру. Мы предлагаем: учения, психологическое консультирование, антикризисное управление и другие консультационные услуги бизнеса. Если Вы ищете партнера в сфере  обучения и консультационных услуг – пожалуйста, свяжитесь с нами!

Psichologijos ir mokymų centras, UAB
Код компания: 303369354
Aдрес: Kauno g. 30-201,
LT-03202, Vilnius

телефон: 8 700 800 09
эл.почта: info@pimc.lt